czwartek, 4 sierpnia 2011

Fiat 124 Spider - wiatr we włosach


1. Historia

Historia FIATA 124 Spider zaczyna się w 1966 roku na targach w Turynie kiedy to po raz pierwszy, publicznie zaprezentowano ten model . FIAT 124 Spider jest to samochód typu roadster oparty na skróconej ramie oraz wielu podzespołach mechanicznych modelu 124. Nadwozie auta zaprojektowała i wytwarzała Włoska Pininfarina. 124 Spider napędzany był silnikami DOHC. Jednostki napędowe konstrukcji Lamprediego uchodziły w owych czasach za innowacyjne, bowiem po raz pierwszy w masowej produkcji użyty w nich był gumowy pasek rozrządu (zamiast łańcucha). Produkcję modelu zakończono w roku 1985 liczbą około 150 000 egzemplarzy, z których większość wyeksportowano do USA.


Historia mojego egzemplarza zaczyna się w 1978 roku.
Nabyłem ten samochód 3 lata temu od kolekcjonera z południa Polski. Ten z kolei kupił samochód od kolekcjonera z Holandii, który sprowadził auto z USA. Niestety nie znam nawet przybliżonej daty sprowadzenia tego auta z USA lecz przypuszczalnie jest na naszym kontynencie nie dłużej niż 10 lat. Posiadam kopię umowy z Holendrem.

Samochód jest zarejestrowany w Polsce jako ZABYTEK !!! Czego potwierdzeniem jest opinia techniczna rzeczoznawcy PZM, który udostępnić mogę do wglądu. Auto posiada oczywiście ważne ubezpieczenie OC.


2. Nadwozie / Karoseria

Auto, jak łatwo można policzyć, ma w tej chwili 33 lata. Nadwozie mojego egzemplarza jest w idealnym stanie !!! Auto nie jest skorodowane czy zagrzybione. Tak znakomity stan tego pojazdu za wdzięczyć można przede wszystkim jego miejscu pochodzenia czyli USA. Jak wiadomo tam deszcze oraz sól na drogach to raczej obce zjawiska.

W moich rękach samochód był używane wyłącznie w pogodne dni od kwietnia do września. W pozostałych miesiącach trzymałem go w ogrzewanym garażu oraz regularnie przepalałem. Przed rozpoczęciem każdego sezonu wymieniałem olej, filtry oraz świecie ale o tym nieco później...

Wracając do tematu nadwozia i karoserii auto jest w oryginalnym fiatowskim kolorze do 124 Spider - jest to kolor bakłażanowy. Auto według mojej wiedzy było całkowicie malowane na oryginalny kolor przez kolekcjonera w Holandii.
Auto było myte przeze mnie co najmniej raz w tygodniu podczas sezonu oraz woskowane 2 razy na sezon.

Posiadam dodatkowy komplet felg stalowych do tego auta, które oczywiście dodaję nowemu właścicielowi w cenie auta.


3. Silnik / Podwozie

Silnik jest w tym aucie czymś z czego jestem szczególnie dumny. Zaraz po zakupie auta trafiło ono do mojego mechanika, który specjalizuje się w silnikach Fiata/Lancii z tamtych lat (buduje repliki Fiata Akropolis oraz kilka innych). Silnik przeszedł całkowity remont od samego spodu aż po samą górę. Postaram się poniżej wymienić w punktach to co zostało zrobione choć i tak pewnie o sporej części zapomnę:

- Nowy rozrząd
- Nowa głowica oraz uszczelka
- Montaż zapłonu elektronicznego
- Usprawnienie układu chłodzenia
- Nowe szklanki
- Naprawa skrzyni biegów
- Nowe sprzęgło
- Nowe zaciski hamulcowe
- Nowa miska olejowa oraz uszczelka
- Naprawy elektryki wskaźników oraz świateł
- Regulacja gaźnika
- Takie oczywistości jak wspomniany już olej, filtry i świecie

Wszystkie te naprawy oraz modyfikacje pochłonęły bardzo dużą sumę pieniędzy.

Auto po wszystkich naprawach zrobiło ok. 1500 km.
W tej chwili silnik pracuje jak zegarek, naprawdę jeździ rewelacyjnie sprawiając przy tym niesamowitą radość z jazdy.

W zeszłym roku auto dostało nowy, robiony na zamówienie wydech końcowy ze stali nierdzewnej wykonanej przez firmę EL-TEC z Piastowa.

Podwozie auta jest w bardzo dobrym stanie wiele części zawieszenia i nie tylko jest nowych. Zawieszenie, nie wybite, pracuje bardzo dobrze. Zapewniam Państwa, że jest to wbrew pozorom jedno z bardziej komfortowych aut.
Auto po prostu płynie na nierównościach za co bardzo je sobie cenię.


4. Wnętrze

Wnętrze auta zaraz po zakupię było w średnim stanie. Fotele były i są w naprawdę znakomitym stanie natomiast nie można było tego powiedzieć o desce rozdzielczej, na której widać już było znak tych trzech dekad.
Auto rok temu oddane zostało do profesjonalnego tapicera, który rozebrał całe wnętrze.
Deska rozdzielcza oraz tunel środkowy został obszyty czarną naturalną skórą wysokiej jakości. Fotele zostały odnowione. W tym momencie wnętrze auta prezentuję się niesamowicie jest bardzo eleganckie wręcz dostojne. Podkreślają to to takie smaczki jak chromowane obwódki zegarów czy oryginalne drewno, wszystko to uzupełnione zapachem nowej skóry.

W związku z tym, iż jest to samochód typu cabrio bardzo istotną rzeczą jest także składany dach. W moim egzemplarzu dach materiałowy jest w bardzo dobrej kondycji. Nie ma najmniejszych nawet przetarć czy dziur. Dach był impregnowany. Tylna szyba ze specjalnej folii została wymieniona na nową u wspomnianego już tapicera, dzięki czemu teraz wygląda jak na klasyczne cabrio przystało. Dach składa się i rozkłada bez najmniejszych problemów. Po jego złożeniu nakłada się na niego skórzany pokrowiec widoczny na zdjęciach.




Przyszłemu właścicielowi pozostaje cieszyć się wspaniałym, niespotykanym samochodem, który sprawia wiele radości z jazdy a także zwraca uwagę wszędzie tam gdzie się pojawi.






3 komentarze:

  1. Nawet nie wiedziałem, że taki samochód istnieje więc jestem pod wielkim wrażeniem. Ja rozważam teraz wyjazd do Niemiec, aby właśnie kupić sobie jakieś nowsze auto. Fajnie, że po przeczytaniu https://kioskpolis.pl/koszt-rejestracji-auta-ile-kosztuje-rejestracja-pojazdu-sprowadzonego-z-niemiec/#kotwica4 wiem także jak wygląda kwestia kosztów które poniosę przy rejestracji auta sprowadzonego z tego kraju.

    OdpowiedzUsuń
  2. Artykuł o ważności posiadania kontaktu do niezawodnej firmy pomocy drogowej, taki jak https://pomocdrogowagdansk.pl/, w telefonie jest niezwykle istotny. Dzięki niemu zrozumiałem, jak ważne jest, aby w nagłych przypadkach móc szybko wezwać pomoc. Wskazówki dotyczące tego, co robić w oczekiwaniu na pomoc drogową, są bardzo praktyczne. Dzięki nim czuję się lepiej przygotowany na ewentualne sytuacje awaryjne na drodze.

    OdpowiedzUsuń